Charlotte van Bodegom is sinds 2022 lid van het college van bestuur bij Nissewijs scholengroep. Het is een samenwerkingsbestuur bestaande uit christelijke, openbare en samenlevingsscholen, en een sbo, verspreid over 23 locaties in Spijkenisse. In dit artikel vertelt ze over de samenwerking met Onderwijsregio Zuidwest Samen en de meerwaarde die dit biedt voor het onderwijs in de regio.

Samen met Zuidwest Samen
Als lid van het schoolbestuur van Nissewijs komt Charlotte dagelijks in contact met vraagstukken als het lerarentekort. Binnen Onderwijsregio Zuidwest Samen gaat zij samen met andere schoolbesturen aan de slag met deze uitdagingen. “De vraag naar leerkrachten is zo groot dat je het als schoolbestuur niet alleen kunt oplossen. De samenwerking met andere schoolbesturen en lerarenopleidingen maakt het mogelijk om dit gezamenlijk op te pakken,” legt ze uit. Ze vindt het bemoedigend hoe deze samenwerking de onderlinge solidariteit versterkt: “We pakken gezamenlijk de verantwoordelijkheid om goed onderwijs te blijven bieden voor kinderen in onze regio.”

De kernwaarde moedig
Moedig is één van de kernwaarden van Onderwijsregio Zuidwest Samen. Charlotte vertelt: “Voor mij staat dit voor het nemen van onconventionele maatregelen. Ik vind het gedurfd dat we met de aangesloten besturen in de voorlopersaanpak van de onderwijsregio de handschoen hebben opgepakt om de samenwerking te verbreden en te verdiepen. Alle besturen binnen Zuidwest Samen zijn over hun eigen schaduw gestapt door te zeggen ‘we hebben elkaar hard nodig in het belang van het onderwijs en we gaan dit samen doen’. Het vraagstuk is weerbarstig en niemand weet nog het echte antwoord. Maar dat we samen deze uitdaging aangaan getuigt van moed en lef.”

Transfervrije periode
Eén van de eerste resultaten van de samenwerking is de transfervrije periode. Dit is een afspraak tussen de aangesloten schoolbesturen, waarbij de scholen in principe geen personeel van elkaar overnemen in de periode juli tot en met de herfstvakantie, tenzij ze er in gezamenlijk overleg uitkomen. “Dit helpt om de onderlinge concurrentie tussen scholen te verminderen en bevordert de samenwerking,” aldus Charlotte.

Het onderwijs als maatschappelijk fundament
Charlotte ziet het onderwijs als een maatschappelijke opdracht die bijdraagt aan het fundament van de maatschappij, ze vindt het dan ook een voorrecht dat ze hieraan mag bijdragen. “De kinderen van nu zijn de volwassenen van de toekomst en het is van belang dat zij een goede basis meekrijgen,” vertelt ze. Charlotte moedigt anderen aan om in het onderwijs te gaan werken. “Werken in het onderwijs betekent niet alleen kinderen leren lezen en schrijven, maar je helpt ze echt bij hun persoonlijke ontwikkeling.”