Na twee decennia gewerkt te hebben in de evenementenbranche besloot Miriam Hijbeek in 2022 om een nieuwe weg in te slaan: ze wilde leerkracht worden. Inmiddels heeft ze haar opleiding succesvol afgerond en werkt ze met veel plezier bij OBS De Bosrand in Oostvoorne. We spraken haar over het zij-instroomtraject en haar passie voor het onderwijs.
Van evenementen naar onderwijs
Haar loopbaan in het onderwijs begon toen Miriam tijdens haar vorige werk betrokken raakte bij een project voor jongeren. “Ik vond het mooi om te zien dat kinderen zich verder konden ontwikkelen,’’ zegt ze. Dit wakkerde haar interesse in het onderwijs aan, waarna ze besloot om de driedaagse training Zin in Lesgeven van Hogeschool Windesheim te volgen. “Tijdens die training ontdekte ik dat het onderwijs en het leraarschap echt bij mij past,” vertelt ze. Vervolgens liep ze mee bij verschillende middelbare en basisscholen. “Toen verloor ik mijn hart aan het basisonderwijs. De dynamiek in de klas sprak me zo aan dat ik zeker wist dat ik dit wilde doen.”
Het zij-instroomtraject
In februari 2022 begon Miriam met een oriëntatieperiode van drie dagen per week bij OBS De Bosrand. Later dat jaar, in september, startte ze officieel met een zij-instroomtraject aan de Thomas More Hogeschool in Rotterdam. In 2024 behaalde ze haar diploma en mag ze zichzelf officieel leerkracht in het primair onderwijs noemen. In die tijd bleef ze werken bij OBS De Bosrand en dat doet ze nu nog steeds met veel plezier. Ze vertelt: “Elke dag voelt als een bevestiging dat ik de juiste keuze heb gemaakt. Ik ga met zoveel plezier naar mijn werk en het idee dat ik bijdraag aan de toekomst van kinderen is enorm waardevol.”
Elke klas een andere uitdaging
Ondertussen heeft Miriam veel ervaring opgedaan in de klas. Zo stond ze vorig jaar voor groep 3, waar ze leerlingen onder andere leerde lezen, schrijven en rekenen. “In groep 3 leg je echt de basis waar kinderen hun hele leven profijt van hebben. Het is bijzonder om daarin een rol te spelen.” Dit schooljaar geeft ze groep 6 les. Een andere leeftijdsgroep met andere uitdagingen. “Kinderen van 9 en 10 jaar zitten dan in een pre puberale fase. Naast het verder leren van de basisvakken, kom je hier ook duidelijke gedragsaspecten tegen,’’ legt ze uit. Miriam vindt het daarnaast belangrijk dat leerlingen in deze groep inzien waarom ze iets moeten leren. “Mijn achtergrond in de evenementenbranche helpt me hierbij. Als ik de kinderen vertel over mijn tijd bij Ahoy en hun foto’s laat zien, kunnen ze zich beter voorstellen waarom vakken zoals rekenen en schrijven zo belangrijk zijn.”
Laat een beetje liefde achter
Miriam moedigt anderen aan om ook de overstap naar het onderwijs te maken. Haar motto? “Laat een beetje liefde achter.” Ze vertelt: “Wil je echt iets betekenen in het leven van anderen? Dan is het onderwijs de plek voor jou. Twijfel je nog? Loop een dag mee op een school en praat met mensen in je omgeving. Zo krijg je een goed beeld van wat het vak inhoudt.’’ Miriam heeft zelf geen moment spijt van haar keuze: “Ik heb een baan voor het leven gevonden!”