Laten zien dat het onderwijs dé plek is waar je het verschil kunt maken in de levens van kinderen, jongeren en (jong)volwassenen. En zo potentiële zij-instromers en studiekiezers enthousiast maken voor een baan in het basis- en voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs. Dat is het doel van de nieuwe campagne ‘Werken met de Toekomst’.

Als Onderwijsregio Zuidwest Samen ondersteunen wij de landelijke campagne van harte.

Maatschappelijke betekenis, ontwikkelmogelijkheden en goed salaris

De nieuwe campagne ‘Werken met de Toekomst’ is de grootste landelijke campagne over werken in het onderwijs ooit. De campagne wil een positief en realistisch beeld schetsen over werken in het onderwijs. Over werken in het onderwijs bestaan nogal wat onterechte beelden. Zo wordt het salaris steevast onderschat. Ook denken sommigen dat werken in het onderwijs eentonig zou zijn of een soort eindstation. Die misvattingen helpen niet bij het imago van het onderwijs.

De campagne richt zich op de betekenis van het werk, de ontwikkelmogelijkheden en het salaris. Dat blijken de zaken te zijn die potentiële zij-instromers, studiekiezers en onderwijsprofessionals het belangrijkste vinden. Het benadrukt dat het soms hard werken is, maar dat je wel dagelijks het verschil kunt maken voor leerlingen en studenten. Bovendien verdien je als leraar met gemiddeld 6.200 euro bruto per maand een serieus salaris.

De campagne gaat ook in op het feit dat het onderwijs een heel veelzijdige sector is waarin je je als persoon volop kunt ontwikkelen: binnen je vak of qua functie (van leraar tot intern begeleider en schooldirecteur). En je kunt switchen van vak of van school, van Montessori tot speciaal onderwijs. De komende 10 jaar gaan zo’n 60.000 leraren uit het primair, voorgezet en middelbaar beroepsonderwijs zich verder professionaliseren. Ook kunnen leraren een lerarenbeurs krijgen om zich verder te ontwikkelen.

Je leest hier meer over de campagne.