De kracht van solidariteit: Charlotte van Bodegom over Zuidwest Samen
Charlotte van Bodegom is sinds 2022 lid van het college van bestuur bij Nissewijs scholengroep. Het is een samenwerkingsbestuur bestaande uit christelijke, openbare en samenlevingsscholen, en een sbo, verspreid over 23 locaties in Spijkenisse. In dit artikel vertelt ze over de samenwerking met Onderwijsregio Zuidwest Samen en de meerwaarde die dit biedt voor het onderwijs in de regio.
Samen met Zuidwest Samen
Als lid van het schoolbestuur van Nissewijs komt Charlotte dagelijks in contact met vraagstukken als het lerarentekort. Binnen Onderwijsregio Zuidwest Samen gaat zij samen met andere schoolbesturen aan de slag met deze uitdagingen. “De vraag naar leerkrachten is zo groot dat je het als schoolbestuur niet alleen kunt oplossen. De samenwerking met andere schoolbesturen en lerarenopleidingen maakt het mogelijk om dit gezamenlijk op te pakken,” legt ze uit. Ze vindt het bemoedigend hoe deze samenwerking de onderlinge solidariteit versterkt: “We pakken gezamenlijk de verantwoordelijkheid om goed onderwijs te blijven bieden voor kinderen in onze regio.”
De kernwaarde moedig
Moedig is één van de kernwaarden van Onderwijsregio Zuidwest Samen. Charlotte vertelt: “Voor mij staat dit voor het nemen van onconventionele maatregelen. Ik vind het gedurfd dat we met de aangesloten besturen in de voorlopersaanpak van de onderwijsregio de handschoen hebben opgepakt om de samenwerking te verbreden en te verdiepen. Alle besturen binnen Zuidwest Samen zijn over hun eigen schaduw gestapt door te zeggen ‘we hebben elkaar hard nodig in het belang van het onderwijs en we gaan dit samen doen’. Het vraagstuk is weerbarstig en niemand weet nog het echte antwoord. Maar dat we samen deze uitdaging aangaan getuigt van moed en lef.”

Transfervrije periode
Eén van de eerste resultaten van de samenwerking is de transfervrije periode. Dit is een afspraak tussen de aangesloten schoolbesturen, waarbij de scholen in principe geen personeel van elkaar overnemen in de periode juli tot en met de herfstvakantie, tenzij ze er in gezamenlijk overleg uitkomen. “Dit helpt om de onderlinge concurrentie tussen scholen te verminderen en bevordert de samenwerking,” aldus Charlotte.
Het onderwijs als maatschappelijk fundament
Charlotte ziet het onderwijs als een maatschappelijke opdracht die bijdraagt aan het fundament van de maatschappij, ze vindt het dan ook een voorrecht dat ze hieraan mag bijdragen. “De kinderen van nu zijn de volwassenen van de toekomst en het is van belang dat zij een goede basis meekrijgen,” vertelt ze. Charlotte moedigt anderen aan om in het onderwijs te gaan werken. “Werken in het onderwijs betekent niet alleen kinderen leren lezen en schrijven, maar je helpt ze echt bij hun persoonlijke ontwikkeling.”
Samenwerken aan goed onderwijs: in gesprek met Ad Keller
Als schoolbestuurder van de Hoeksche School houdt Ad Keller zich dagelijks bezig met vraagstukken zoals het lerarentekort. Samen met Onderwijsregio Zuidwest Samen slaat hij de handen ineen om goed onderwijs in de regio te waarborgen. In dit artikel praten we met hem over zijn passie voor het onderwijs en zijn samenwerking met Zuidwest Samen.
Voor het onderwijs van morgen
Ad is bestuurder van de Hoeksche School, een onderwijsorganisatie voor openbaar (primair) onderwijs in de Hoeksche Waard. Binnen dit schoolbestuur is hij eindverantwoordelijk voor uiteenlopende zaken, zoals de kwaliteit van het onderwijs. Hij vertelt: ‘’Binnen onze stichting leggen we de lat bewust hoger dan de standaardinspectienormen.’’ Dit gebeurt op verschillende manieren: leraren lopen bijvoorbeeld een dag mee op een andere school om inspiratie op te doen. ‘’Deze audits stimuleren nieuwe ideeën en inzichten’’, legt hij uit. Verder werkt Ad samen met kwaliteitsmedewerkers en interne begeleiders om de kwaliteit te blijven waarborgen. ‘’Samen draaien we aan verschillende knoppen om het onderwijs te verbeteren.’’
Van leraar naar schoolbestuurder
Ad begon zijn carrière in het onderwijs als leerkracht op de basisschool. ‘’Ik vind kinderen geweldig. Ik vind het dan ook bijzonder dat ik een rol kan spelen in hun ontwikkeling en van toegevoegde waarde kan zijn in hun leven.’’, vertelt hij enthousiast. In zijn loopbaan heeft hij al meerdere functies vervuld, waarna hij uiteindelijk de stap maakte naar schoolbestuurder. ‘’Als kinderen zich gezien voelen en gelukkig kunnen opgroeien maken we echt het verschil.’’ Ad stimuleert anderen om ook in het onderwijs te gaan werken. ‘’Als je een passie hebt om met kinderen te werken en hen verder wilt helpen in hun leven, dan is een functie als leraar de juiste keuze. Je ziet kinderen echt groeien en dat maakt dit werk zo bijzonder,’’ aldus Ad.

De kracht van samenwerking
De Hoeksche School is aangesloten bij Onderwijsregio Zuidwest Samen. Hij ziet veel potentie in deze regionale samenwerking: ‘’De gezamenlijke aanpak van verschillende onderwijs vraagstukken, zoals het lerarentekort, is van grote meerwaarde,’’ legt Ad uit. ‘’Het is heel fijn dat je als schoolbesturen en lerarenopleidingen de krachten kunt bundelen. Je leert van elkaar, je kunt elkaar helpen en met elkaar sparren. Dat maakt dit samenwerkingsverband erg waardevol voor het onderwijs in onze regio.’’
Kernwaarde doelgericht
Bij Zuidwest Samen staan vijf kernwaarden centraal, waarvan doelgerichtheid er één is. Ad kan zich hier goed in vinden. Hij vertelt: ‘’We werken in een grote regio met mooie uitdagingen. Om dit aan te kunnen pakken moeten we doelgericht te werk gaan. Binnen Zuidwest Samen richten we ons dan ook op duidelijke doelen en we willen resultaten boeken op de onderwerpen leraren- en personeelstekort, innovatie en kwaliteitsverbetering. Bij onze keuzes worden de krachten van de aangesloten onderwijsorganisaties benut om deze doelen te bereiken.’’
De eerste successen
Het eerste resultaat van de samenwerking is al zichtbaar: een uniforme stagevergoeding voor stagiairs. Door een gelijk beleid te hanteren, is er minder concurrentie tussen de schoolbesturen binnen Zuidwest Samen. Zo is er meer tijd voor andere belangrijke zaken, zoals het aantrekken van zij-instromers en het behouden van het huidig personeel. Ad: ‘’En dat terwijl de werkgroepen nog maar net zijn begonnen!’’