Sandra Ruiterman over haar werk als leraar ondersteuner: “De kleine momenten maken je dag”

Sandra Ruiterman gaat elke dag met een glimlach naar haar werk. Ze werkt als leraar ondersteuner voor groep 3 en 4 op basisschool Op Dreef in Spijkenisse. Dat betekent dat ze leerlingen ondersteunt die moeite hebben met leren, maar ook dat ze zelf regelmatig voor de klas staat. In dit artikel vertelt ze over haar betekenisvolle baan en deelt ze een waardevolle tip aan alle (toekomstige) leraren, onderwijsassistenten en leraar ondersteuners.

Van de sportwereld naar de klas
Hoewel Sandra ooit begon in de sportwereld, koos ze voor een carrièreswitch. Ze ging met kansarme kinderen werken en dat versterkte haar wens om op een basisschool aan de slag te gaan. Daarnaast werd ze gemotiveerd door haar persoonlijke ervaringen. “Ik heb dyslexie en ADHD en toen ikzelf nog op school zat, kreeg ik daar weinig hulp bij,” vertelt ze. Sandra volgde de opleiding tot onderwijsassistent en leerde vervolgens door tot leraar ondersteuner. In 2019 begon ze op basisschool Op Dreef, waar ze sindsdien met veel plezier werkt.

Geen dag is hetzelfde
Sandra kan de afwisseling in haar werk waarderen. “Omdat je elke dag met verschillende kinderen werkt, is geen enkele dag hetzelfde,” aldus Sandra. Soms geeft ze zelfstandig les aan de groep en andere keren begeleidt ze kinderen één-op-één met lezen, rekenen of spelling. “Sommige leerlingen hebben aparte leerlijnen, zodat ze op hun eigen niveau kunnen leren,” legt ze uit. Al met al vindt Sandra het dankbaar werk: “Je bouwt echt een vertrouwensband op met leerlingen, waardoor ze ook beter kunnen leren. Dat geeft een basis voor de rest van hun leven.’’

Hoogtepunten van de dag
Sandra haalt veel voldoening uit de kleine momenten met haar leerlingen. “In groep 3 zeggen de kinderen soms dat je lief bent of ze geven je een knuffel. Dat zijn de momenten die je dag echt maken,” vertelt ze. Maar ook de groei van haar leerlingen geeft haar veel energie. Ze herinnert zich een bijzonder moment: “Ik ondersteunde een leerling met rekenen en door veel te oefenen en kleine succesmomenten te vieren, groeide zijn zelfvertrouwen enorm. Toen hij zijn toets goed had gemaakt, was hij zo trots op zichzelf. Dat is echt het mooiste wat er is.”

Dromen najagen
Aan iedereen die overweegt om een carrière in het onderwijs te starten, geeft Sandra je graag een waardevolle tip mee: “Wees niet bang voor je eigen valkuilen. Laat het je niet tegenhouden om je dromen na te jagen. De ervaringen die jij hebt opgedaan, kun je juist gebruiken om je leerlingen te helpen. Zo laat je ze zien dat ze op zichzelf mogen vertrouwen. Want ondanks mijn dyslexie en ADHD, heb ik wel de baan van mijn dromen.”


Robin Warmerdam: “Ik wilde altijd al onderdeel zijn van de magie van groep 8’’

Als 12-jarige jongen wilde hij al voor de klas staan en die droom is werkelijkheid geworden. Robin Warmerdam is drie jaar geleden afgestudeerd aan de PABO en geeft nu les aan groep 8 op OBS de Vogelenzang in Spijkenisse locatie Zuid. Hij vertelt over zijn ervaring in de klas en zijn passie voor het onderwijs.

Een meester als inspiratiebron
Het begon allemaal toen Robin zelf nog in groep 8 zat. ‘’Ik had in die tijd zo’n leuke meester waar iedereen het goed mee kon vinden, hoewel hij ook streng kon zijn. Dat heeft veel indruk op me gemaakt. Ik dacht toen al: als iemand zo’n invloed op mij kan hebben, zou ik dat ook willen zijn voor andere kinderen,’’ zegt hij. Vanaf dat moment wist hij dat hij later groep 8 les wilde geven. ‘’Groep 8 is een bijzonder schooljaar. Je hebt de musical, het kamp en de start van een nieuwe levensfase. Ik wilde graag onderdeel zijn van die magie,’’ vertelt hij enthousiast.

Het verschil maken in de klas
Robin staat fulltime voor de klas en doet dat met veel plezier. Hij wil dan ook het verschil maken voor zijn leerlingen. ‘’De kinderen die in mijn klas terechtkomen, hebben al zeven jaar aan dossiers, maar bij mij beginnen ze op nul. Ze krijgen nieuwe kansen en werken veel zelfstandig. Mochten ze toch hulp nodig hebben, dan sta ik altijd voor ze klaar,’’ aldus Robin. Hij vindt het bijzonder dat hij een rol mag spelen in de ontwikkeling van kinderen. ‘’Het mooiste is wanneer een kind aan het begin van een les iets niet begrijpt, maar aan het eind van de les zegt dat ‘ie het toch snapt. Die groei is prachtig om te zien.’’

Bijzondere momenten
Tijdens zijn werk heeft Robin al vele mooie momenten meegemaakt. Eén van deze momenten vond vorig jaar plaats aan het eind van het schooljaar. ‘’De klas vormde toen een bijzonder hechte groep. Na de eindmusical greep één van de leerlingen de microfoon vast en bedankte mij namens de klas. Ze hadden zelfs een lunchbox gemaakt, met briefjes erin waarop ze leuke herinneringen hadden opgeschreven. Dat was echt de kroon op mijn werk,’’ zegt hij.

Nooit uitgeleerd
Hoewel Robin net is afgestudeerd, blijft hij zich nog steeds verder ontwikkelen. Zijn school biedt regelmatig cursussen aan voor leraren en er is ook ruimte om persoonlijke interesses verder uit te diepen. ‘’Als ik interesse heb in een bepaald thema, denkt de directie graag met me mee,’’ legt hij uit. Naast zijn rol als leraar is hij ook onderwijscoach. Dit betekent dat hij samen met andere groep 8-leraren van zijn school nadenkt over manieren om het onderwijs binnen deze groep te verbeteren. ‘’Dat houdt ons scherp en zorgt ervoor dat we elkaar blijven uitdagen.’’

Leraar worden
Robin moedigt anderen aan om ook in het onderwijs te gaan werken. ‘’Als je twijfelt of het onderwijs echt iets voor jou is, dan raad ik aan om eens een dagje mee te lopen op een school. Op die manier ervaar je in de praktijk wat werken in het onderwijs inhoudt. Ik weet zeker dat je dan meteen verkocht bent, want het onderwijs is het mooiste vak dat er is.’’


Zij-instromer Miriam Hijbeek: “Ik heb een baan voor het leven gevonden!”

Na twee decennia gewerkt te hebben in de evenementenbranche besloot Miriam Hijbeek in 2022 om een nieuwe weg in te slaan: ze wilde leerkracht worden. Inmiddels heeft ze haar opleiding succesvol afgerond en werkt ze met veel plezier bij OBS De Bosrand in Oostvoorne. We spraken haar over het zij-instroomtraject en haar passie voor het onderwijs.

Van evenementen naar onderwijs
Haar loopbaan in het onderwijs begon toen Miriam tijdens haar vorige werk betrokken raakte bij een project voor jongeren. “Ik vond het mooi om te zien dat kinderen zich verder konden ontwikkelen,’’ zegt ze. Dit wakkerde haar interesse in het onderwijs aan, waarna ze besloot om de driedaagse training Zin in Lesgeven van Hogeschool Windesheim te volgen. “Tijdens die training ontdekte ik dat het onderwijs en het leraarschap echt bij mij past,” vertelt ze. Vervolgens liep ze mee bij verschillende middelbare en basisscholen. “Toen verloor ik mijn hart aan het basisonderwijs. De dynamiek in de klas sprak me zo aan dat ik zeker wist dat ik dit wilde doen.”

Het zij-instroomtraject
In februari 2022 begon Miriam met een oriëntatieperiode van drie dagen per week bij OBS De Bosrand. Later dat jaar, in september, startte ze officieel met een zij-instroomtraject aan de Thomas More Hogeschool in Rotterdam. In 2024 behaalde ze haar diploma en mag ze zichzelf officieel leerkracht in het primair onderwijs noemen. In die tijd bleef ze werken bij OBS De Bosrand en dat doet ze nu nog steeds met veel plezier. Ze vertelt: “Elke dag voelt als een bevestiging dat ik de juiste keuze heb gemaakt. Ik ga met zoveel plezier naar mijn werk en het idee dat ik bijdraag aan de toekomst van kinderen is enorm waardevol.”

Elke klas een andere uitdaging
Ondertussen heeft Miriam veel ervaring opgedaan in de klas. Zo stond ze vorig jaar voor groep 3, waar ze leerlingen onder andere leerde lezen, schrijven en rekenen. “In groep 3 leg je echt de basis waar kinderen hun hele leven profijt van hebben. Het is bijzonder om daarin een rol te spelen.” Dit schooljaar geeft ze groep 6 les. Een andere leeftijdsgroep met andere uitdagingen. “Kinderen van 9 en 10 jaar zitten dan in een pre puberale fase. Naast het verder leren van de basisvakken, kom je hier ook duidelijke gedragsaspecten tegen,’’ legt ze uit. Miriam vindt het daarnaast belangrijk dat leerlingen in deze groep inzien waarom ze iets moeten leren. “Mijn achtergrond in de evenementenbranche helpt me hierbij. Als ik de kinderen vertel over mijn tijd bij Ahoy en hun foto’s laat zien, kunnen ze zich beter voorstellen waarom vakken zoals rekenen en schrijven zo belangrijk zijn.”

Laat een beetje liefde achter
Miriam moedigt anderen aan om ook de overstap naar het onderwijs te maken. Haar motto? “Laat een beetje liefde achter.” Ze vertelt: “Wil je echt iets betekenen in het leven van anderen? Dan is het onderwijs de plek voor jou. Twijfel je nog? Loop een dag mee op een school en praat met mensen in je omgeving. Zo krijg je een goed beeld van wat het vak inhoudt.’’ Miriam heeft zelf geen moment spijt van haar keuze: “Ik heb een baan voor het leven gevonden!”